Publisert 09. mai 2024 18:45
Å oppleve at skiltet ditt blir stjålet eller mistet kan være en uheldig situasjon, men det er viktig å handle raskt for å unngå eventuelle problemer. Her er hva du bør gjøre hvis skiltet ditt blir frastjålet eller mistet:
1. Meld tapet til Politiet:
Det første du må gjøre er å melde tapet av skiltet ditt til politiet. Dette gjelder både hvis skiltet er mistet eller blitt stjålet. Å melde tapet til politiet er viktig fordi skilt som er på avveie kan bli misbrukt. Etter at du har meldt tapet til politiet, vil du vanligvis få en bekreftelse på gyldig anmeldelse eller et stempel fra politiet.
2. Meld tapet til Statens Vegvesen:
Når tapet av skiltet er meldt til politiet og du har fått bekreftelse på anmeldelsen, kan du deretter melde tapet til Statens Vegvesen. Dette kan du gjøre selv via deres selvbetjeningsløsning på nett. Det er viktig å følge riktig prosedyre for å erstatte de tapte eller stjålne skiltene, slik at du kan sikre at registreringsnummeret ditt forblir gyldig og unngå eventuelle komplikasjoner.
3. Bestill nye skilt:
Etter at du har meldt tapet av skiltet til Statens Vegvesen, kan du bestille nye skilt. I de fleste tilfeller vil du få tildelt en ny bokstav- og tallkombinasjon. Statens Vegvesen vil sende deg de nye skiltene så snart som mulig etter at du har gjort bestillingen.
Ved å følge disse trinnene kan du håndtere tapet eller tyveriet av skiltet ditt på en effektiv måte og sikre at du får nye skilt så raskt som mulig.
Prisen på ett skilt er 60 kroner, et sett på to skilt koster 120 kroner gjennom Statens vegvesen.
Husk å gi beskjed til andre virksomheter om at du har fått nytt registreringsnummer. Det kan for eksempel være bomselskap eller parkeringsselskap.
For mer informasjon og for å melde tap av skilt til Statens Vegvesen, kan du gjøre det her: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/skilt/frastjalet-eller-mistet-skilt/